Tuesday, August 10, 2010

Kenapa as-syabab?

Salam alayk

Ahad lepas, aku menghadiri Seminar Kesejahteraan Mahasiswa Haluan di Masjid Wilayah Jalan Duta. Seminar yang memberikan aku input yang sangat2 berguna sebagai pemudi Islam zaman globalisasi. Seriously, seminar tu membuka mata aku. Betapa berat sebenarnya beban yang ditanggung seorang pemuda Muslim. Seminar yang menjawab persoalan kenapa as-syabab (pemuda) yang sering ditekankan masyarakat dalam apa jua bidang fardu kifayah di sekeliling kita. Kenapa? Aku teringat kata2 penceramah;


"Kenapa as-syabab? Sebab pemuda ni berdarah gemuruh, sentiasa bersemangat
dalam apa jua perkara yang mereka lakukan"

Memang betul! Itu yang berlaku pada diri aku sendiri sepanjang Minggu Aksi kolej minggu lepas. Sanggup stay up sampai pukul 3 4 pagi semata2 nak siapkan banner, decoration booth segala bagai. Tapi mampukah aku bangun setiap hari pukul 3 4 pagi semata-mata untuk sujud menghadap sang Pencipta? Realitinya, memang kita dalam kekaburan. Dikaburi dengan kesibukan duniawi, ukhrawi kadang2 dilupa. Kadang2 tanpa sedar kita bersikap sekular, nilai Islami hanya diaplikasi dalam perkara2 yang kononnya bersifat keagamaan. Islam itu ad-deen, satu cara hidup, tidak terkecuali apa pun. Hatta dalam tandas sekalipun, Islam ada garis panduannya.

Back...
Ada dua isi paling penting yang aku dapat through seminar tu;

  • Aku nak syahid!!
  • Tak sempurna iman seseorang itu kalau Al-Quran tidak menjadi kalam paling mujarab dalam mencari sebuah ketenangan dalam apa keadaan sekali pun.
Dalam satu slot bersama Tn Hj Norazam Shamsudin (kalau tak salah), presiden Haluan Palestin yang join misi Flotilla ke Gaza, banyak yang diceritakan. Bagaimana Furqan, pemuda Turki 19 tahun syahid dalam genggaman zionis dalam keadaan berdoa. Bagaimana Furqan sanggup menggadaikan masa cuti pengajiannya yang sepatutnya dihabiskan bersama keluarga sebelum menyambung pengajian ke Amerika dalam jurusan perubatan. Subhanallah betapa hebatnya pemuda ni. Sungguh!

Kalau disandarkan pada diri aku, mampukah? Mampukah aku meninggalkan keluarga tercinta untuk berjuang di jalan Allah meski aku tahu perjuangan itu sangat hampir kepada syahid?

Ya ALLAH, bantulah kami, tentera-tentera agamaMu! Bangunkanlah kami dari lena! Bangkitkanlah kami dan bimbinglah kami dalam menuju jalan jihadMu!

Bangunlah wahai pemuda! Kita dalam lena yang panjang. Sedarlah, terlalu berat tanggungjawab kita sebenarnya. Jangan biarkan diri kita dikaburi nafsu terhadap cinta, harta. Jangan meletakkan jiwa pemuda yang kita miliki ke jalan yang tidak sepatutnya. Jiwa yang gemuruh dan semangat berkobar yang kita miliki sayang andai disia-siakan.

p/s: Sangat2 bersyukur dapat bersua muka dengan Adibah setelah sekian lama. Ya ukhti, sama2 kita berdoa semoga istiqamah dalam perjuangan mencari redhaNYA

No comments: