Monday, February 20, 2012

....

Rasa macam nak private je blog ni sebab asal emo je baru update asal emo je baru update. Erti kata lain, entry akhir-akhir ni sedikit berbaur emotional. Entah.

Tema entry kali ni ialah selfish. Sebab apa. Aku rasa aku ni selfish. Bukan rasa, dah memang betul selfish. Stress bila fikir macam mana nak remove sikap selfish ni. Haa jangan jual ikan. Hanya mampu tadah tangan berdoa pada DIA je supaya satu hari nanti DIA buangkan sifat jahiliyah tu dari diri hamba yang kerdil ni. 

Bila diingat balik, tujuan aku pilih Czech sebagai destinasi sambung belajar sebab aku sengaja nak pinggirkan diri daripada orang-orang yang aku kenal supaya mudah untuk aku transform kepada somebody new. Kalau nak buat something yang tak pernah aku buat before ni, takde lah orang akan pandang pelik sebab diorang tak tahu how was I before. Yang penting, I wanted to be alone. Tapi takde lah setiap masa. There will be a time friends are needed. Yes, much of the time. However, I need my family all the day. 

Yes, aku sedang menghadapi koflik dalaman. The conflict of interest. Mama, abah and my close friends knew that I've been having this problem since dulu lagi. There's time aku tak boleh berdepan dengan manusia depan mata. Aku rasa nak lari jauh where there's nobody. And waktu tu, aku akan diam. Betullah apa yang Dr. Fadilah Kamsah kaji, orang berdarah B boleh menukar mood macam cuaca. Unpredictable. That thing happens to me. Tengah dok gelak-gelak, aku boleh je tiba-tiba diam. Helpless. Sometimes kata-kata atau perbuatan seseorang yang menyakitkan hati menjadi punca, sometimes no reason behind. Frankly, aku tak suka bila ada orang tanya "are you okay?". But as I realized, that sentence is more compatible to me lately way much better than the time I was in college. That's why aku takkan tanya orang "are you okay" sebab not everyone likes that kind of question. Dah nampak orang tu tak okay, memang tak okay lah, tak perlu kot nak tanya. Masalah betul lah Sara ni, nak concern pun tak boleh. Sorry friends, it can't be helped. 

One more thing menunjukkan aku ni selfish, aku tak suka orang sentuh barang aku tanpa kebenaran. Seriously. Aku rasa hipokrit sebab kadang-kadang aku akan cakap pada orang yang nak pinjam barang aku, "gunalah barang ni sesuka hati as it belongs to you" padahal kalau orang tu guna lagi sekali without permission, aku akan merungut dalam hati. Wuaaa jahatnya Sara ! Even kalau ada orang guna katil tanpa pengetahuan aku and tak susun balik comforter or duvet in my way, aku akan tarik muka. Even, kalau ada orang sentuh baju aku and lipatan tu dah jadi tak betul, aku tak suka. Benda-benda remeh macam tu pun boleh jadi masalah. God, help me ! 

Tapi tapi tapi nak tunjukkan jugak aku seorang yang baik hati, lama-lama kemudian, aku akan muhasabah balik and redha je dengan apa yang diorang buat sebab semuanya punca daripada aku sendiri. Aku sendiri yang bagi permission and sepatutnya ikhlas. Ya sangat susah untuk mengikhlaskan diri. Seriously. 

I hope people can understand me as much as my close friends do. Ya, sangat susah untuk approach and understand orang yang ada conflict of interest macam ni. Walaupun aku lebih suka menyendiri, all in all, friends are my greatest people around me. 

I really need your apology. 


No comments: