Wednesday, August 17, 2011

Nuzul Quran

Salam Nuzul Quran. - 17 Ramadan

Do we really remember this date atau hanya teringat apabila ada public holiday ?

Jom tanya iman kita.






17 Ramadan tahun 41 keputeraan Nabi Muhammad bukan tarikh sebuah Quran diturunkan tapi tarikh penurunan ayat Quran yang pertama. - Peringatan untuk yang tak ingat, kot kot lah dah lupa. Semak textbook SPM balik.

Quran ialah kitab warisan junjungan Nabi Muhammad SAW, mengandungi ilmu dan panduan hidup yang diturunkan Allah untuk kita. Untuk KITA bukan untuk Rasulullah sahaja. Tapi dalam satu hari, berapa kali kita selak page Quran? Ok kita reduce, dalam satu minggu, berapa kali kita selak page Quran? Kalau seharian tak bukak facebook, kita resah (aku lah tu) adakah kita jugak akan resah apabila seharian tak pegang Quran? Jom tanya iman kita sekali lagi.

Kalau diimbas semula sirah para sahabat, kita dapat tengok betapa tegarnya perjuangan mereka dalam usaha mengumpul dan membukukan Quran. MasyaAllah. 
Tapi kita, ada sesetengahnya tegar biarkan Quran only to be displayed dalam almari-almari perhiasan. Ayat-ayat Quran yang digantung di dinding-dinding sekadar untuk menimbulkan atmosphere rumah orang Islam tapi tak pernah jeling pun ayat apa yang di-display tu. 

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. (Yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rizki yang kami berikan kepada mereka. Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rizki (nikmat) yang mulia.” (QS Al-Anfal [8]: 2-4)

Teringat pesanan Ustaz Radzi di surat al-Furqan, KMS dulu :

"Kalau boleh, takyah lah baca Quran yang kecik-kecik ni (sambil tunjuk-tunjuk kat Quran tafsir kitorang) tapi gunalah Quran yang besar-besar tu, takdelah sakit mata nak baca huruf kecik-kecik. Kemudian, kalau nak pilih Quran kat surau ni, pilih yang agak-agak dah buruk dan baca Quran yang berlainan setiap hari, bertukar-tukar. Jangan dk baca Quran yang sama je. Semakin banyak Quran yang kita baca, semakin banyak bukti kita baca Quran pada hari kiamat nanti. Sama jugak macam solat. Di surau, solatlah di tempat yang berbeza-beza, jangan dok kat tempat yang sama je (favourite spot). Makin banyak bukti kita tunduk menghadap Allah  nanti"   

- Lebih kurang lah kata-kata Ustaz Radzi. 

Terima kasih ustaz. Ohh rindu kelas Quran tu walaupun hanya berkesempatan hadir beberapa kali.


Kata-kata Ustaz Sofi pulak :

"Ustaz nak kamu hafaz surah Yasiin dan Sajdah ni sekadar sebagai bekalan kamu bila di luar begara nanti. At least adalah jugak surah-surah yang panjang sikit yang kamu ingat yang tak perlu bukak Quran apabila nak baca"

Bebelan ustaz masa some of us lambat tasmi'. Hee. Apapon, terima kasih ustaz. Ayat tu memang saya takkan lupa, insyaAllah.


So jom pertingkatkan amalan baca Quran kita !!

5 comments:

Nur Atifah Zainuddin said...

insyaAllah. thanks for the reminder! :)

Anonymous said...

Selain baca kena juga usaha untuk faham maksud tersurat dan tersirat sesuatu ayat. Furqan (yang membezakan yang hak dan yang bathil) dan Qurqan (Isi Rahsia - Sir) yang terdapat di dalam al-Quran.

Sara Hanapi said...

insyaAllah

atiqaaskan said...

masyaAllah, ilmu baru belajar dr entry kali ni. thank you sara :)

Sara Hanapi said...

jom amalkan =)