Wednesday, June 23, 2010

things fall apart

Macam entah pape jek entry ni
Kalau budak IB wajib tahu ape kemenda 'Things Fall Apart' ni (kalau tak tahu memang nak kena sengkeh ahh)
'Things Fall Apart' = Okonkwo, apa kaitannya?
Okonkwo tu nama main character dalam novel ni

Okonkwo original version, a masterpiece from Chinua Achebe
A novel originated from Africa

Komen?? Novel yang sangat tak menarik, aku baca sepintas lalu jek dalam masa dua hari then tak paham apa2 then tak tahu apa2 yang jadi dalam novel tu then aku tak ingat watak2 dalam novel ni. Nasib baik ada presentation dalam kelas. Thanks yek kawan2. Ngee~

Bukan2

Aku sebenarnya tak berniat pun nak bercerita pasal novel yang tak berapa nak menarik ni sebab aku dah bosan belajar piece ni dalam kelas sem 2 ni

Sebenarnya

Aku nak bercerita pasal sentence 'Things Fall Apart' tu sendiri

Literal translation
Benda-benda jatuh berderai (ehh yeke??)

Conseptual definition (ewah macam debate lak)
Perkara2 dan konsep2 baik yang telah diwujudkan dan disebarkan oleh pihak2 zaman lampau kepada generasi akan datang tetapi generasi baru tidak mengaplikasikannya dalam kehidupan mereka sebaliknya mungkin dilupakan terus

Masa ni aku tengah tengok 'Kau dan Aku' (alaa drama astro ria yang entah pape entah tu yang Mila gedik ngan Akim then Aril yang bajet cool-konklusi aku tak suka drama ni tapi tengok gak apa kes??)
Yang aku nak luahkan kat sini ialah bila tengok drama ni, langsung aku tak nampak perempuan bertudung yang tutup aurat. Langsung. LANGSUNG !
N semuanya gedik (oopss)
Motif cerita tu pasal cinta jelah, takde benda lain ke, ayyo tak educational langsung lah beb.
Tak menggambarkan situasi kolej yang patutnya menjadi tempat menuntut ilmu dunia wal ukhrawi, ada ek wujud kolej spesies ni, tolong bagitahu aku sikit. Kalau ye pon nak buat cerita pasal kehidupan kolej tolonglah at least establish environment or scene diorang tengah study ke (boleh gak inspire aku ni sikit2) even diorang tu belajar muzik whereas aku budak IB (takde persamaan langsung kot)

MasyaAllah, Rasulullah kekasih Allah individu paling mulia dalam kalangan manusia dah berusaha sehabis daya dah nak sampaikan risalah sama ada lelaki atau perempuan wajib menutup aurat.
Kita dapat tengok daripada peristiwa Asma' Abu Bakar ditegur Rasulullah.

"Wahai Asma' sesungguhnya seseorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan tapak tanggannya" (HR Abu Dawud)

Dan dalam Quran sendiri Allah dah gariskan panduan cara penutupan aurat yang sempurna, kain kerudung (tudung lahh, ni bahasa indon) mestilah labuh menutupi dada.

"Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, hendaklah mereka menggulurkan jilbabnya" Al-Ahzab (33): 59

Mesti dah banyak kali dengar ni, Kalaulah Rasulullah berada di zaman kita sekarang and tengok umat2 baginda hari ni, mesti sedih kan. Aku sendiri pun still tak mampu nak penuhi semua tuntutan (at least kita sama2 cuba). N daripada apa yang aku dapat tengok through drama ni, diorang seolah-olah lupa perjuangan Rasulullah dulu, macam mana betapa Islam yang dibawa Rasulullah tu memuliakan wanita dengan cara diwajibkan menutup aurat. Menutup aurat tu bukan mengongkong okayy harap maklum ! Tu tanda Allah sayang pada kaum wanita, betapa Allah kasih akan kaum Hawa.

Fine, orang mulalah cakap 'don't judge a book by its cover'. Tu buku lah bukan manusia beragama ISLAM. "Aku free hair pon aku sembahyang la beb" Fine! Sembahyang tapi bukan ke dalam sembahyang ada terselit ayat 'Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh' dalam bacaan tahiyat. Cuba kita semak definisi soleh; orang yang beriman dan mengamalkan apa yang diperintahkan Allah. Then, bukan ke tutup aurat tu perintah Allah? Tutup rambut n dada tu perintah Allah? Then dah kalau tak ikut perintah Allah tu orang soleh ke?

Bukan ke appearance seseorang tu sebenarnya cerminan pada sifat dalaman sebenar seseorang.
Islam terbina pada 3 perkara : Akidah, Syariat, Akhlak

Akidah : Percaya pada Allah dan beriman pada setiap perintahnya
Akhlak : Tutup aurat

Then, if

Akhlak : Rambut didedah sesuka hati bagi wanita Muslim
Akidah : ???

Paham2 sendiri lah

Main thing aku nak try sampaikan, marilah sama2 kita menyemarakkan semangat keISLAMan dalam diri kita. Rasulullah dah banyak berjuang demi kita umat baginda yang amat dikasihinya. Sungguh, sia-sia perjuangan Rasulullah kalau kita, umat baginda tak teruskan perjuangan dan mengamalkan sunnah Rasulullah, roboh, berkecai

Things fall apart

No comments: